آرشیو صدابيشتر
خلاصه استاندارد نوشیدنی عرقیات گیاهی بدون گاز نوشیدنی عرقیات گیاهی بدون گاز-ویژگی ها و روش های آزمون استاندارد ملی ایران شماره 11077: سال 1394
  1. هدف و دامنه کاربرد:
هدف از تدوین این استاندارد تعیین ویژگی ها، بسته بندی و نشانه گذاری و روش آزمون نوشیدنی عرقیات گیاهی بدون گاز می باشد. این استاندارد برای انواع نوشیدنی عرقیات گیاهی بدون گاز کاربر دارد.
  1. اصطلاحات و تعاریف:
نوشیدنی عرقیات گیاهی بدون گاز: فرآورده ای است که از اختلاط یک یا چند عرق گیاهی،آب آشامیدنی،شیرین کننده های مجاز خوراکی، افزودنی های مجاز خوراکی و قطعات گیاهی خوراکی پس از طی فرآیند حرارتی بدست آمده و بسته بندی می شود.
عرقیات گیاهی: به فرآورده های گفته می شود که از تقطیر قسمت ها ی مختلف گیاهان که اسانس آنها از محلول آبکی طی فرآیندجدا شده، بدست می آید.
شیرین کننده های مجاز خوراکی: استفاده از شیرین کننده های مجاز خوراکی باید مطابق با جدول درج شده در استاندارد ملی فرآورده مذکور به شماره 11077 باشد.
افزودنی های مجاز خوراکی: افزودن هرگونه مواد نگه دارنده (اسید بنزوئیک و اسید سوربیک و مشتقات آنها)، طعم دهنده و اسانس، به نوشیدنی عرقیات گیاهی بدون گاز، ممنوع است. افزودن آبلیموترش که ویژگی های آن مطابق با استاندارد ملی ایران شماره 117، آبلیمو ترش- ویژگی ها، باشد به میزان جزئی به عنوان طعم دهنده، به نوشیدنی عرقیات گیاهی بدون گاز مجاز می باشد.
یادآوری- افزودن رنگ های طبیعی خوراکی، باید مطابق با استاندارد ملی ایران شماره 740 تا رسیدن به رنگ مطلوب، مجاز می باشد. افزودن رنگ مصنوعی به نوشیدنی عرقیات گیاهی بدون گاز، ممنوع می باشد
آب آشامیدنی: ویژگی های آب مورد مصرف در تهیه نوشیدنی عرقیات گیاهی بدون گاز، باید مطابق با استانداردهای ملی ایران به شماره 1053- آب آشامیدنی- ویژگی های فیزیکی و شیمیایی و 1011، آب آشامیدنی- ویژگی های میکروبیولوژی، باشد.
  1. ویژگی ها ی محصول نهایی 
1-3- شکل ظاهری: فرآورده باید شفاف و عاری از رسوب و مواد خارجی باشد.در صورت افزودن آبلیمو به فرآورده، شکل ظاهری میتواند کدر باشد.
2-3- رنگ: رنگ فرآورده باید بی رنگ و در صورت افزودن رنگ های مجاز خوراکی طبیعی و/ یا آبلیمو ترش متناسب با رنگ مورد مصرف باشد.
3-3- طعم و بو: طعم و بوی فرآورده، باید مطابق با نوع عرق گیاهی مورد مصرف بوده و بدون هرگونه طعم و بوی خارجی،ترشیدگی و کپک زدگی باشد. در صورت افزودن آبلیمو ترش ،طعم و بوی فرآورده می تواند تغییر یابد.
3-4- مواد خارجی: فرآورده باید بدون بقایای گیاهی (مانند هسته،قطعات برگ و دم)،شن،خاک و هرگونه آفات زنده و مرده یا آثار و بقایای آنها (مانند تخم،لارو و شفیره)، باشد. قطعات گیاهی خوراکی مانند: بذر ریحان و خاکشیر مواد خارجی محسوب نمی شوند.
در هنگام خرید باید نشان استاندارد و کد 10 رقمی زیر آن زیر آن توجه و از خرید کالاهای فاقد نشان استاندارد خودداری نمود. این کد به منظور آگاهی بخشی و جلوگیری از جعل نشان استاندارد درج شده و شهرواندان می توانند جهت اطمینان از استاندارد بودن کالاهای مورد نیاز، این کد 10 رقمی را به سامانه پیامکی 10001517 ارسال نمایند.
چنان چه موردی در اصالت این نشان وجود داشت، شکایت خود را از طریق سامانه پیامکی 30001517 و یا تماس با سامانه تلفنی 1517 ثبت نمایند.

برای دانلود پوستر اصلی روی لینک زیر کلیک نمایید.

 
فايلها
عرقيات گياهي.jpg 11.95 MB