خلاصه استاندارد سطوح کاهش ضربه زمین بازی سطوح کاهش ضربه زمین بازی – تعیین ارتفاع سقوط بحرانی استاندارد ملی ایران شماره 6437: سال 1389
  1. هدف و دامنه کاربرد:
هدف از تدوین این استاندارد تعیین روشی بر ای مشخص کردن میزان کاهش ضربه سطوح مورد استفاده در زمین های بازی میباشد. این استاندارد ارتفاع سقوط بحرانی را برای سطوح مشخص کرد و حد بالای تاثیر آن را در کاهش آسیب سر هنگام استفاده از تجهیزات زمین هاي بازي مطابق با سري استاندارد ملی ایران به شماره 6436 نشان می دهد.
  1. اصطلاحات و تعاریف:
کاهش ضربه
خاصیتی از سطح که انرژي جنبشی ضربه را با تغییر شکل یا جابجایی در محل برخورد پراکنده می کند و در نتیجه شتاب کاهش میابد.
ارتفاع سقوط بحرانی
حداکثر ارتفاع سقوط آزادی که سطح میتواند حد قابل قبولی از کاهش ضربه را تامین نماید.
HIC
مقیاسی است براي آسیب هاي وارد به سر که در اثر سقوط ایجاد می شود که مقدار آن حاصل از شتاب ثبت شده سر مصنوعی که از یک ارتفاع سقوط تا یک موقعیت آزمون سقوط می کند.
ارتفاع سقوط
فاصله ای است بین موقعیت آزمون روی سطح ساخته شد و پایین ترین نقطه آزاد سر مصنوعی فبل از رها شدن
جنس مواد کاهش ضربه
جنس این مواد از ماده دانه نرم (loose particulate material) می باشد، ماده ای که انرژی ضربه را معمولا ضمن جابجایی در خود جذب می کند.
  1. روش آزمون
نمونه های آزمون یا محوطه هایی که در آن مواد کاهش ضربه نصب شده، به وسیله یک سر مصنوعی در یک سری برخوردهای تعریف شده که از ارتفاعات متفاوت می افتد ضربه می خورد. سیگنال خروجی توسط شتاب سنج نصب شده در سر مصنوعی در جریان هر برخورد میزان شدت ناشی از انرژی برخورد را اندازه گیری می کند. این شدت به عنوان مقیاس آسیب به سر تعریف می شود. منحنی مربوط به HIC هر برخورد رسم شده و ارتفاع سقوط بحرانی تعیین می گردد.

در هنگام خرید باید نشان استاندارد و کد 10 رقمی زیر آن زیر آن توجه و از خرید کالاهای فاقد نشان استاندارد خودداری نمود. این کد به منظور آگاهی بخشی و جلوگیری از جعل نشان استاندارد درج شده و شهرواندان می توانند جهت اطمینان از استاندارد بودن کالاهای مورد نیاز، این کد 10 رقمی را به سامانه پیامکی 10001517 ارسال نمایند.
چنان چه موردی در اصالت این نشان وجود داشت، شکایت خود را از طریق سامانه پیامکی 30001517 و یا تماس با سامانه تلفنی 1517 ثبت نمایند.

برای دانلود پوستر اصلی روی لینک زیر کلیک نمایید.
فايلها
سطوح کاهش ضربه زمين بازي.jpg 11.32 MB